Noodzaak van het IDFA Bertha Fonds
Noodzaak van het IDFA Bertha Fonds
Feiten
99% van ons nieuws gaat slechts over 29% van de aarde. Kortom, het is noodzakelijk dat er nieuwe documentaires worden gemaakt, ter aanvulling op onze dominante westerse beeldcultuur. In de eerste plaats omdat ze onze blik op de wereld verbreden. Deze films gaan namelijk over die andere 70% waar we in het Westen vaak weinig van (willen) weten. In de tweede plaats omdat deze verhalen verteld worden vanuit een niet westers ideologisch perspectief daarbij gebruik makend van eigen narratieve tradities. Terwijl de westerse documentaire zich steeds meer ontwikkelt als een commercieel product voor een wereldwijd publiek, gedreven door data en algoritmen, zijn dit authentieke, geëngageerde verhalen die de complexiteit van problemen tonen, met oog voor individuele nuances en gevoelens. Via IDFA leert de wereld deze culturen en hun verhalen kennen. Zo helpen deze verhalen een dialoog tot stand te brengen.
World Press Freedom Index 2023:
IDFA Bertha Fund, noodzaak
In veel landen is het voor filmmakers onmogelijk om documentaires te maken. Naast een gebrek aan financiering is er sprake van censuur. Ook mensenrechten zijn in het geding. Het zijn landen waar film en cultuur geen prioriteit hebben en waar het gevaarlijk kan zijn het vrije woord en beeld te verkondigen. Bovenstaande afbeelding geeft een heldere indicatie hiervan wereldwijd: in 2023 zijn er ruim 70 landen waar de vrijheid van meningsuiting ernstig tot zeer ernstig bedreigd wordt. Juist in deze landen is het van belang dat er verhalen worden verteld over de samenleving.
Voor filmmakers uit deze landen is in 1998 het IDFA Bertha Fonds gestart. Een fonds dat filmmakers steunt die nergens anders terecht kunnen. Voor dit fonds is IDFA op zoek naar extra steun zodat er meer projecten kunnen worden gesteund.
Op een moment dat we ons wereldwijd middenin een emancipatieproces bevinden, er een herschikking van de geschiedenis aan de gang is en stemmen die nooit gehoord zijn hun ruimte eisen, biedt IDFA die ruimte voor documentairemakers: ruimte voor het steunen en opleiden van jonge filmmakers, ruimte voor het vertonen van films op lokale filmfestivals en ruimte voor het versterken van de filmcultuur in landen waar de vrijheid van creatieve expressie (steeds meer) onder druk staat. Wij geloven dat deze documentaires verdiepen, onthullen en inspireren.
Documentaires brengen mensen dichter bij elkaar omdat je door het zien ervan begrijpt en doorvoelt wat de ander meemaakt. Mensen worden in beweging gebracht en staan daardoor open voor verandering. Want we zijn nog lang niet klaar en de veranderingen in de wereld maken zowel meer tolerantie als ook een levendiger debat over spelregels noodzakelijk. Uit de verschillende tradities, houdingen en historische ervaringen zal een nieuw soort gemeenschappelijkheid ontstaan, sterker nog: móeten ontstaan.
Bereik en impact
On the Other Side
Iván Guarnizo, 2021, 83', Colombia, Spain
IDFA Bertha Fund / IDFA
IDFA Bertha Fund bijdrage: 23.000 euro Geselecteerd voor IDFA 2021
Over de film & impact
Kan de kloof tussen dader en slachtoffer gedicht worden? Filmmaker Iván Guarnizo doet een poging, in deze aangrijpende reconstructie van de ontvoering van zijn moeder door de Colombiaanse guerrillabeweging FARC.
Guarnizo ging in zijn film zelf de confrontatie aan met de oud-guerilla strijder die zijn moeder jaren daarvoor ontvoerde. Zijn doel met de film was om door heel Colombia vertoningen te organiseren waar oud-guerilla's en slachtoffers samen konden kijken en in gesprek met elkaar konden gaan. Dit gebeurde in meer dan 30 bioscopen en meer dan 50 artikelen werden over de film geschreven. Er werd ook een wetenschappelijk onderzoek gedaan aan de hand van de film. De resultaten lieten zien dat het kijken van de film het maatschappelijk draagvlak voor het Colombiaanse vredesproces vergrootte en de houding van mensen ten opzichte van oud-guerilla strijders positiever maakte. De volgende stap voor Guarnizo is om deze kennis en aanpak te delen met de internationale filmgemeenschap.
Facts & Figures
- De film won 13 awards
- Meer dan 50 artikelen werden gepubliceerd over de film, voornamelijk in Colombia en Spanje
- Vertoond in meer dan 30 bioscopen in Colombia
- 1 wetenschappelijk onderzoek voortgekomen uit het project
Zinder
Aïcha Macky, 2021, 84', Niger, France, Germany
IDFA Bertha Fund / IDFA
IDFA Bertha Fund bijdrage: 70.000 euro Geselecteerd voor IDFA 2021
Over de film & impact
Terug in haar geboorteplaats Zinder, laat Aicha Macky zien hoe het jonge Nigerezen met minder kansen daar vergaat. Een indringend, openhartig en verrassend hoopvol inkijkje in de wereld van de plaatselijke bendes.
Macky droeg haar film op aan de jeugd in Niger. Ze portretteerde de mensen in haar geboortestad die voor een waardig bestaan strijden in een vijandige omgeving. Zonder daarbij het bendegeweld te bagatelliseren. Haar impact campagne, ondersteund door een bijdrage van het IDFA Bertha Fonds, heeft als doel om meer dan een miljoen Nigerezen te bereiken. Omdat er in het land maar één reguliere bioscoop is, waarvoor de meeste mensen zich geen filmkaartje kunnen veroorloven, heeft ze een alternatieve distributie ontwikkeld: de film wordt in bussen op schermpjes getoond en in een rijdende caravan doorheen het land. Deze strategie heeft zijn vruchten afgeworpen en andere filmmakers geïnspireerd om hetzelfde te doen. Ook heeft de president van Niger als eerbetoon aan het succes van Macky's film een filmfonds opgezet, met als doel de groei van de lokale filmindustrie te steunen.
Facts & Figures
- De film won 14 awards
- Werd vertoond op 93 festivals
- 30 bioscoopvertoningen in Niger
- 5 TV releases
- Meer dan 2 miljoen keer bekeken via het ARTE youtube kanaal
- Een succesvolle impact campagne
- Macky zelf heeft op sociale media meer dan 30.000 volgers
Writing with Fire
Sushmit Ghosh, Rintu Thomas, 2021, 94', India
IDFA Bertha Fund / IDFA
IDFA Bertha Fund bijdrage: 17.000 euro IDFAcademy participant IDFA Forum Pitch Geselecteerd voor IDFA 2021
Over de film & impact
In Uttar Pradesh wordt een lokale krant gerund door vrouwen uit de laagste sociale klasse − een unicum in conservatief India. Gewapend met moed, doorzettingsvermogen en smartphones doen ze verslag van heikele kwesties.
Gosh en Rintu wonnen met deze film vele awards en Writing with Fire werd genomineerd voor een Oscar. Voor de Indiase filmmakers was het belangrijk om zeggenschap over het narratief rond de Dalit vrouwen te houden en daarmee de Westerse blik op India te dekoloniseren. Mede door de enorme hoeveelheid festivalvertoningen en de daaropvolgende Oscar-nomitatie, heeft Writing with Fire bijgedragen aan een almaar groeiende aandacht voor de Indiase documentaire film wereldwijd: sinds Writing with Fire zijn er al twee andere Indiase documentaires ook voor een Oscar-nominatie gegaan.
Facts & Figures
- Vertoond op meer dan 150 festivals
- Winnaar Audience award en Special Jury award Sundance festival, en daarna nog 36 awards gewonnen
- Oscar-nominatie voor beste documentaire
- 37 distributie deals wereldwijd
Radiograph of a Family
Firouzeh Khosrovani, 2020, 82', Iran, Norway, Switzerland
IDFA Bertha Fund / IDFA
IDFA Bertha Fund bijdrage: 53.000 euro Geselecteerd voor IDFA 2020 Winnaar IDFA competition for Feature-length Documentary 2020
Over de film & impact
Regisseur Firouzeh Khosrovani is de dochter van een seculiere vader en een strenggelovige moeder, die onder één dak naast elkaar leefden in Teheran. De Islamitische Revolutie vond plaats in hun huiskamer en raakte elk aspect van het gezinsleven.
De film van Khosrovani won in 2020 de IDFA Award for the Best Feature-Length documentary tijdens het festival. Daarna is de film op meer dan 70 festivals wereldwijd vertoond en sleepte meerdere awards in de wacht. In 2022 werd Khosrovani opgepakt in Iran en een week later vrijgelaten op borgtocht, met het verbod om Iran te verlaten. Dit is natuurlijk enorm beperkend voor haar werk als filmmaker en haar vrijheid als mens. De International Coalition for Filmmakers at Risk (ICFR) heeft ook al meermaals steun betuigd namens de internationale filmwereld, om de benarde situatie van Khosrovani en andere Iraanse filmmakers in de kijker te zetten. Hoewel Iran in 2023 op plek 177 (van de 180) staat op de World Press Freedom index - wat betekent dat vrijheid van creatieve expressie extreem beperkt is in Iran - weerhoudt dit Khosrovani er niet van om aan nieuwe projecten te werken.
Facts & Figures
- Vertoond op 70 festivals (0 in iran), wereldpremiere op IDFA 2020
- 7 broadcasters wereldwijd
- Khosrovani werd in 2022 opgepakt door de Iraanse overheid
- IDFA Bertha Fund ondersteunde in totaal 3 films van Khosrovani, waaronder haar nieuwste project momenteel in ontwikkeling.
Steun het IDFA Bertha Fund en help de vrijheid van creatieve expressie te versterken in landen waar dat noodzakelijk is!
Klik hier voor meer informatie.
Vragen? Neem contact op met marloes@idfa.nl