
Over IDFA
"IDFA gelooft in de kracht van documentaire"
Het festival bewijst dat steeds meer mensen op zoek zijn naar hoogwaardige, artistieke bronnen van informatie en reflectie. Daarom staat IDFA meer dan ooit voor documentaire film als kunstvorm voor esthetiek, verbeelding en inspiratie.
Wat is IDFA?
IDFA (International Documentary Film Festival Amsterdam) is de afgelopen periode uitgegroeid tot een internationaal documentaire-instituut dat gidst, inspireert en stelling neemt. Dit instituut bestaat uit een (publieks)festival, een fonds, twee markten, een nieuwe media-, talenten- en educatief programma én een online platform. Een instituut dat zich richt op publiek, professionals en scholieren en dat selecteert op artistieke kwaliteit van documentairefilms, naast urgentie en toegankelijkheid. Een instituut waar inclusie en gendergelijkheid belangrijke uitgangspunten zijn en waar in alle geledingen extra aandacht is voor talentontwikkeling, nieuwe media en diversiteit.
IDFA heeft in 2024 officieel de deuren geopend van Het Documentaire Paviljoen in het Vondelpark. Een huis voor documentaire waar het publiek een breed en divers aanbod kan verwachten van film- en nieuwe media vertoningen, workshops, tentoonstellingen, lezingen, (netwerk)evenementen en allerlei andere activiteiten waar (de kracht van) documentairekunst centraal staat.
Missie en visie
Het vertrekpunt van IDFA is de creatieve documentaire(film). IDFA wil met artistieke- en maatschappelijk urgente films en nieuwe mediaprojecten naast een groot publiek zoveel mogelijk professionals en scholieren bereiken. Inclusie en gendergelijkheid vormen belangrijke fundamenten, met in alle geledingen extra aandacht voor talentontwikkeling en diversiteit.
IDFA gelooft in de creatieve documentaire als vrije, persoonlijke en artistieke visie op de complexe maatschappelijke realiteit. Deze documentaires geven structuur aan opinies, laten zien wat kwetsbaar en waardevol is en zijn een prikkelende inspiratie voor het maatschappelijk debat.
IDFA zet zich in voor een sterker internationaal documentaireklimaat door de positie en creatieve ontwikkeling van onafhankelijke makers te stimuleren en door (ondervertegenwoordigde) filmmakers een stem en een publiek te geven.
Publieksbereik IDFA 2024: 260.000 bezoeken

Social media
90.000 Facebook volgers
48,900 Instagram volgers 19.000 LinkedIn volgers 33,700 Twitter volgers

Website
1.786.000 website bezoeken 7.100.000 unieke page views

Nieuwsbrieven
Publiek 73.661 abonnees, 46% open rate
Dikke Vrienden 254 abonnees, 75% open rate
Vrienden 3413 abonnees, 58% open rate
Industry 25.000 abonnees, 53% open rate
Engels Publiek 3562 abonnees, 37% open rate