
Over IDFA
Wat is IDFA?
IDFA (1988) is een hedendaags en toonaangevend internationaal documentaire-instituut dat wil gidsen en inspireren en dat uiteenlopende activiteiten samenbrengt: van (publieks)festival, het IDFA Bertha Fonds en markten tot nieuwe media-, talenten- en educatieprogramma’s én een documentairehub in het Vondelpark.
Kernwaarden
Het vertrekpunt van IDFA is de creatieve documentaire(film). IDFA wil met artistieke- en maatschappelijk urgente films en nieuwe mediaprojecten naast een groot publiek zoveel mogelijk professionals en scholieren bereiken. Inclusie en gendergelijkheid vormen belangrijke fundamenten, met in alle geledingen extra aandacht voor talentontwikkeling en diversiteit. In het beleidsplan 2025-2028 lees je meer over deze en andere uitgangspunten van IDFA.
Visie
IDFA gelooft in de creatieve documentaire als vrije, persoonlijke en artistieke visie op de complexe maatschappelijke realiteit. Deze documentaires geven structuur aan opinies, laten zien wat kwetsbaar en waardevol is en zijn een prikkelende inspiratie voor het maatschappelijk debat.
Missie
IDFA zet zich in voor een sterker internationaal documentaireklimaat door de positie en creatieve ontwikkeling van onafhankelijke makers te stimuleren en door (ondervertegenwoordigde) filmmakers een stem en een publiek te geven.
Publieksbereik IDFA 2024: 260.000 bezoeken

Social media
90.000 Facebook volgers
48,900 Instagram volgers 19.000 LinkedIn volgers 33,700 Twitter volgers

Website
1.786.000 website bezoeken 7.100.000 unieke page views

Nieuwsbrieven
Publiek 73.661 abonnees, 46% open rate
Dikke Vrienden 254 abonnees, 75% open rate
Vrienden 3413 abonnees, 58% open rate
Industry 25.000 abonnees, 53% open rate
Engels Publiek 3562 abonnees, 37% open rate